Fox Glacier en mosselen - Reisverslag uit Bruce Bay, Nieuw Zeeland van Frans en Mayke Eijnden - WaarBenJij.nu Fox Glacier en mosselen - Reisverslag uit Bruce Bay, Nieuw Zeeland van Frans en Mayke Eijnden - WaarBenJij.nu

Fox Glacier en mosselen

Door: fransenmayke

Blijf op de hoogte en volg Frans en Mayke

10 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Bruce Bay

Vanmorgen (10-1) werden we wakker van fluitende vogels en een kraaiende haan: heerlijk toch, zo heb je geen wekker nodig.
Een bewolkte dag vandaag, we gaan naar de Fox-glacier, dus we doen maar weer eens lange broeken aan.
Na het ontbijt rijden we eerst naar Lake Matheson: een meer waarin, op heldere dagen, de mount Cook zich spiegelt. Helaas geen heldere dag vandaag, maar toch zeker de moeite waard. Mount Tasman liet zich zelfs nog even door de wolken zien. Het was een heerlijke wandeling van zo’n 1 ½ uur.
Daarna naar de entree van de gletsjer. Leuk om de gletsjer van dichtbij te zien, we zagen af van een wandeling op de gletsjer: na verhalen gehoord en gelezen te hebben over deze wandeling (met gids) had dat voor ons geen meerwaarde.
Daarna een prachtige wandeling naar een prachtig uitkijkpunt gemaakt. Deze wandeling ging door een geweldig bos, ook moesten we regelmatig een riviertje oversteken.We weten nu waar de inspiratie vandaan kwam voor de droomvlucht in de efteling. Alleen de trollen en elfen ontbraken, maar verder klopte het precies.
Hierna ( het was inmiddels half 4) terug naar Mahitahi Lodge. Nog even een kopje thee/koffie en dan met John mee voor het plukken (of rapen, geen idee hoe je dat noemt) van de mosselen.
We moesten John zoeken in zijn werkruimte waar hij versgevangen crayfish ( langoust : een soort kreeft zonder schaar)aan het koken was , ook voor onze avondmaaltijd.
Daarna naar de zee voor de mosselen.
We hebben er heel wat geraapt op een bijzonder mooi strand, wat een privé-ingang heeft.
Dat is nu zo leuk aan B&B’s met “locals”,: zij weten waar je moet zijn, geven tips, doen soms zelfs activiteiten met je, echt super.
Daarna weer terug , snel een douche ( het was inmiddels 19.uur geweest) en naar boven voor het diner. Frans had van John de opdracht gekregen vandaag zijn “all-blacks-shirt”aan te doen, hij wilde dat wel zien. Grappig was dat ook hij met zo’n shirt aan tafel kwam.
Daarna lekker aan de bar met een wijntje/biertje en onze versgevangen, joekels van mosselen (John had ze inmiddels gewassen en gekookt: wat een luxe), verse crayfisch, gerookte zalm en een lekker kaasje. Werkelijk een feestje! Daarna aan tafel voor versgevangen blue-cod (een soort kabeljauw) en aardappelen en groente uit eigen tuin: weer pure verwennerij.
Ondertussen heerlijk gekletst en weer de nodige tips gekregen voor de volgende dagen.
Tegen 22.00 uur naar de kamer: moe maar voldaan van deze actieve dag.
Morgen verder naar Punakaiki: we zijn benieuwd!

• 10 Januari 2012 - 19:53

Frank Staps:

Pfff, alleen voor al die lekkere dingen die jullie te eten krijgen zou ik al wel willen ruilen ...!
    Genieten in het kwadraat noemen ze dat.